6 september - 02:50 - 2006

En obekväm sanning – recension

Postat av Micke i Film/TV, Nattsudd, Poker

en obekväm sanning

Under Jönköping filmfestival passade jag på att se en förhandsvisning av ”An inconvenient truth” eller som den heter översatt till svenska; ”En obekväm sanning”. Som tagline använder de: ”by far the most terrifying film you will ever see” och visst är det läskigt när man får svart på vitt vad man håller på att göra med vår miljö. För en del är säkert detta en riktig ”eye-opener”, men för andra är det mer eller mindre ”skåpmat” (skadar dock inte att bli påmind då och då).

Hela ”filmen” bygger på en föreläsning av Al Gore (presidentkandidaten som förlorade på mållinjen mot G. Bush) som givetvis handlar om miljön och vår miljöpåverkan. Han presenterar på ett lättförståeligt, humoristiskt, men samtidigt allvarligt sätt vart saker och ting är på väg – detta med hjälp av diagram, bilder och videos. Det är snyggt gjort och intressant och han lyckas hålla intresset uppe – nästan hela tiden. Till slut känns det som han presenterar samma diagram om och om igen (alla pekar rätt åt skogen) – JA – vi förstår! Är det något annat man kan tröttna på är det att det blir lite för mycket av Al Gore, ja det är synd om han som inte fick bli president, hans pappa är stolt bonde… bla bla bla…
Men allt som allt en mycket bra dokumentär-film som behandlar miljöfrågorna – en film som alla – speciellt amerikanare borde se.
Kanske en film som kan visas i skolorna när man diskuterar miljöfrågor?

Mitt slutomdöme blir 4 av 5. – Passa på att se den när den går upp på biograferna här i Sverige på fredag!