14 december - 23:54 - 2005

STORM – Filmen – Recension

Postat av Micke i Film/TV, Nattsudd, Poker

storm, film, svensk, recension
Wow! ……… filmen börjar med ett rasande tempo för att sedan plana ut till en långsammare och mer humoristisk (fast väldigt snygg) presentation av vår huvudkaraktär, DD, spelad av Eric Ericson. De första 30-40 minutrarna är bland det mest intressanta och snyggaste jag sett i en svensk film, antagligen för att det just är så osvenskt på något sätt. Vi är inte direkt bortskämda med att se något såhär filmiskt och tekniskt fulländat från Sverige.

Filmen kretsar runt DD och hans förflutna, varför flyttade DD från Vänersborg till Stockholm? Är han verkligen så bekymerslös som han verkar? Vad finns i kuben?

Storm innehåller många tempoväxlingar, kanske på gränsen till för många? Den är stundtals väldigt spännande och till och med något läskigt moment. Många som sett Storm har klagat på att den försöker vara ”för mycket” och att storyn inte riktigt räcker till. Jag såg själv filmen under Lucia Movie Night cirka 03.00 på morgonen och tycker att filmen blev helt logisk och självklar, iaf. enligt min egen tolkning. Har sett att flera skrivit att Storm är en misslyckad efterapning av Lost Highway eller Mulholland Drive – jag måste säga att jag inte alls kan hålla med. Men se den själv, det är den värd!

Det är kanske lite väl lätt att ge den ett toppbetyg, ska nog vänta tills nyhetens behag har lagt sig lite, kanske blir det ännu ett biobesök när den har premiär nästa år, den 20:e januari 2006.

Den får en vilande stark stark fyra som egentligen lika gärna skulle kunna vara en svag femma – äntligen en svensk film som vågar ta ut svängarna! Dessutom är den välspelad, mycket bra ljudlagt och väldigt väldigt välpolerad!

eller på den fristående siten om filmen på: http://www.openthebox.se/

11 svar till ' STORM – Filmen – Recension '

Prenumerera på kommentarer med RSS eller TrackBack till ' STORM – Filmen – Recension '.

1. den 22 januari, 2006 klockan 22:20

[...] ering #1 och #2), jag hoppas att alla som hittat hit som sökt på filmen Storm funnit min minirecension och sedan begett sig till biograferna; för det är den värd! Såg att SV [...]

2. Nils skrev,

den 25 januari, 2006 klockan 14:22

:twisted: Måste antagligen vara korkad. Men storm var nog den sämsta film jag någonsin sätt. Den hade ingen historia som hängde ihop. Försökte vara mycket och hängde inte ihop. Skådespelarna gjorde vad de kunde och var mycket duktiga. Men manusförfattarna borde aldrig någonsin komma i närheten av ett filmbolag igen. Fattar inte hur ngn sån här skit kan komma ut på bio. Är det så dåligt ställt med svensk filmindustri.

3. Tommie skrev,

den 06 februari, 2006 klockan 12:48

Tycker den var helt värdelös, action var bra men jag är väl en idiot för jag fattade inte alla konstigheter som hände i filmen och perioden i Vänersborg var så tråkigt så man ångrade att man inte gick på Jarhead – men såg att det var ett drama och därför inte gick, nej den här rekommenderas inte om du inte är någon som ska låtsas förstå den och verka märkvärdig

4. Magica skrev,

den 06 februari, 2006 klockan 17:48

:grin: :lol: Till skribenterna ovan;

Ja alla förstår vi olika saker. De som gillar ” Storm” kanske inte förstår vad som är så bra med filmer serverade i kronolisk linjär ordning där man bara tackar och tar emot.

”om du inte är någon som ska låtsas förstå den och verka märkvärdig”.

Vilket påhopp mot de som anser sig förstå filmen! Det verkar som du känner dig underlägsen dem? För att du inte förstod den måste alla andra vilja göra sig märkvärdiga och hävda att de gjorde det!? Men, vad har de med din filmupplevelse att göra? Film är ju subjektivt! Det som ska förstås är ju olika för alla…se den igen och tolka den på ditt sätt. Ibland går inte allt heller att förklara konkret i ord.

5. Jonas skrev,

den 14 augusti, 2006 klockan 20:22

Jag tyckte filmen var mycket bra. Jag förstod faktiskt inte allt, kanske måste se den igen, men det ordnar sig. Den skiljer sig från i stortsett alla filmer på den svenska marknaden, det är defintivt nyskapande i högsta grad. Det var bra regi, bra skådespeleri och timing, den var coolt filmad och ljudet var utsökt. Man blev rent låst och ville inte sluta titta. Den får nio knytnävslag rakt i ansiktet av tio knytnävslag rakt i ansiktet.

6. Micke skrev,

den 15 augusti, 2006 klockan 03:19

Äntligen någon som gillade filmen! ;) Jag beställde precis dubbeldisc-utgåvan av Storm för det facila priset av 189:-.
    Jag rekommenderar alla andra och göra detsamma! :smile:

7. den 01 september, 2006 klockan 03:54

[...] Jag har ju tidigare skrivit om filmen Storm men inte alltför länge sedan kom den ut på DVD (cirka 2 veckor sedan) och det var ju självklart ett givet köp. För det facila priset av 189:- (betalade jag) får man en läcker “tin”-utgåva (men som ändå är i normal dvdfodrals-storlek) med 2 skivor. På den ena är filmen och på den andra gediget extramaterial + novellfilmen “Disco Kung-Fu“. Det finns också en relativt lång “bakom-kameran”-dokumentär som är riktigt välgjord samt bortklippta scener som man kan se med eller utan kommentatorspår. Dessutom finns det en storyboard-jämförelse. Menyerna på DVD’n är genomgående mycket läckra, det märks att de har lagt ner tid på att göra en bra DVD-utgåva. Skulle alla DVD-utgåvor vara såhär läckra och välgjorda och till ett humant pris så skulle man definitivt köpa ännu mer film! [...]

8. Petra skrev,

den 18 februari, 2008 klockan 15:50

Oj !! :wink: